رفتن به مطلب
کام به کام

پست های پیشنهاد شده

اولین تجربه رانندگی با کشنده جک گالوپ در آستانه عرضه گسترده در ایران

 

 

 

عصرخودرو: چین را کشور اژدهای زرد مینامند. این نام ریشه در تاریخ و آداب و رسوم این کشور دارد. اما اگر بخواهیم این عبارت را با محصولات خودروسازی آنها مقایسه کنیم، باید بگوییم که با وجود محصولات مختلفی که در دنیای خودروسازی دارند، نمونه خاصی از تولیدات آنها را نمیتوان به این نام شبیه و نزدیک دانست. اما چند وقتی است که گویا خود چینیها نیز از این تناقض خبردار شدهاند و در حال گرفتن رژیمهای قدرت برای محصولات خود هستند. این قضیه در دنیای خودروهای سنگین به خاطر حساسیت بازار و نگاه به بازارهای صادراتی بیشتر است به نحوی که حتی از همکاری با بزرگان اروپایی نیز به شدت استقبال کردهاند.

 

 

 

49237_Page_IMG_8527.jpg

 

 

 

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، چند سال قبل که خبری از کشندههای چینی نبود، بازار در دست کشندهها و کامیونهای ولوو، مرسدس بنز، مان و دیگر برندهای معتبر اروپایی بود که همگی حداقل در رده کشندهها 430 اسب بخار قدرت و در رده کامیونها نیز بالای 300 اسب بودند. چینیها وارد شدند اما با داشتن قیمتهای بسیار رقابتی، رمق چندانی برای طی کردن جادهها نداشتند و با کمی بار سنگین و افتادن در سینهکشها، تنگی نفس پیدا میکردند. تا چند سال قبل، قویترین چینی بازار کشنده فراز بود که 380 اسب بخار قدرت داشت، سپس زمزمههایی از ورود محصولات C&C با قدرتهای 480 اسبی شد و بعد از آن نمونههای 420 اسبی از چند تولیدکننده چینی در جادههای ایران حاضر شدند. برای همین هم امروزه چینیای که اسب بخار آن کمتر از 400 باشد، کمی بیبخار به نظر میآید. پس همین عوامل و دلایل باعث شد تا به ملاقات یکی از جدیدترینهای 400 اسب بخاری از کشور اژدهای زرد برویم.

 

 

معرفی

بحث خودروهای سنگین اهمیت زیادی در اقتصاد و در امنیت حمل و نقل و جادهها دارد. رانندگی خودروهای کار و تجاری نیز به همین نسبت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به نحوی که این شغل یکی از محترمترین مشاغل در کشورهای پیشرفته است. خودروهای کار و تجاری در کشور ما به دو دسته تقسیم میشوند؛ نمونههای اروپایی و محصولات چینی و روسی. این دو رده را دو فاکتور از هم جدا میکند که یکی اختلاف قیمت و دیگری تفاوت در مشخصات فنی و کیفیت مونتاژ و رانندگی است. به نحوی که امروزه این دو عامل باعث تفاوت قیمتی در حدود 100 تا 200 میلیون تومان در نمونههای کامیون تا کشنده بین این دو رده ایجاد کرده است. خریداران نمونههای اروپایی معمولا شرکتهای کهنهکارتر و رانندههای قدیمیتری هستند که اکنون توان خرید یک نمونه اروپایی رادارند. اما محصولات چینی و روسی، بیشتر هدف خرید افرادی قرار میگیرند که یا تازه به شغل رانندگی روی آوردهاند و یا توان مالی زیادی برای خرید نمونههای بسیار گرانقیمت اروپایی را ندارند. به همین دلیل انتخاب یک محصول با کمترین استهلاک، بالاترین کیفیت، توان مناسب و امکانات خوب بسیار ضروری است تا مالکانی که معمولا پشتوانه مالی کمتری دارند، کمتر نیز دچار مشکلات کاری شوند.

 

محصولات ارزانقیمت چینی و روسی را نمیتوان همیشه بد دانست و یا با قاطعیت تمام گفت ارزش در برابر مبلغ پرداختی را کاملا دارا هستند. اما گفتن این حرف که همه چینیها نیز خوب نخواهند بود، کاملا اشتباه است. در این چند سال که از ورود محصولات روسی و چینی گذشته است، بازار و مصرفکنندگان به درستی درک کردهاند که کدام محصول چه مشکلاتی دارد و کدام محصول بهتر است. اما با توجه به ورود نمونههای 420 اسب بخاری محصولات چینی و روسی به کشور، نگاه و کشش به سمت این محصولات نیز بیشتر شده است؛ خصوصا که باز هم فاکتور بسیار مهم قیمت در این میان اثر بالایی دارد. یکی دیگر از کشندههای 400 اسبی تازه وارد به کشور، محصول گالوپ از کمپانی JAC است. این محصول توسط شرکت ماد خودرو دیزل وارد کشور میشود و برنامههایی برای تولید محصولات سنگین کمپانی JAC نیز در برنامه پیش رو این شرکت قرار دارد.

 

طراحی خارجی و داخلی

بسیاری از دارندگان خودروها دوست دارند که خودرو آنها حتیالامکان شبیه به نمونههای برتر موجود در بازار باشند. این رویه چه در بخش سنگین و چه سبک وجود دارد. از نصب جلو پنجره و چراغهای خودروهای دیگر گرفته تا نصب آرم و نشان یک خودرو دیگر. اما JAC داستان ما از ابتدای شروع تولد سعی کرده تا حداقل با نگاهی به محصول موفقی چون اسکانیا، با داشتن شباهتهایی در جلو پنجره، نمای بغل و نقش و نگارهای بدنه، از طرحهای قدیمی، کسلکننده و بدون هارمونی و هماهنگی برخی از محصولات دیگر چینی فاصله گرفته باشد و اصطلاحا به شکل کاملا فابریک خواست خریداران خود را ارضا کند.

 

البته این شباهت و تقلید از نظر برخی پسندیده و از نظر برخی دیگر ناپسند است ولی مهم این است که همین سایه روشن از یک محصول موفق اروپایی، باعث شده است تا حداقل از نظر ظاهری بتوان نمره قابل قبول به آن داد، ضمن اینکه همین طرح نیز ایراداتی دارد که ریشه در قیمت تمام شده پایین آن دارد. اتاق از نوع سقف بلند است که البته به معنی اندازه آن در حد نمونههای تاپ لاین اسکانیا و یا مگااسپیس مرسدس بنز نیست، ولی این سایز در محصولات چینی سقف بلند به حساب میآید. همانطور که گفته شد نمای ظاهری ناخودآگاه بیننده را یاد محصولات اسکانیا میاندازد که به علت جلو پنجره الهام گرفته شده از اسکانیا و آرم شرکت در نمای جانبی آن است. یکی از مهمترین نقاط قوت این خودرو، طرح آینههای جانبی است که از نمونههای ساده قدیمی کمی فاصله دارد و نمایی مدرنتر به کشنده داده است اما همچنان قدیمی به نظر میآید؛ خصوصا که آینه گرد برای دیدن جلو اتاق و بالای در شاگرد نیز نمونهای ساده و نازیبا هستند. چراغها در همراهی با طرح پلکانی جلوپنجره، دارای همین حالت است اما پروژکتورهای زیر چراغ اصلی هر چند با طرح جلو پنجره و چراغها هماهنگی ندارند ولی طرح آنها نیز به نحوی نیز نیست که مشکل ایجاد کند. مشکل بزرگی که در طراحی خارجی این کشنده دیده میشود، طرح ساده و قدیمی چراغهای بالای اتاق است که طرح بیضیشکل آنها اصلا هماهنگی با نمای کلی اتاق ندارد. ضمن اینکه به خاطر سقف بلند بودن کابین، بادگیرهای جانبی در اتاق ادغام شدهاند.

 

این طرح یکپارچه بادگیرها با اتاق کمی از هیجان کلی طرح میکاهد که باز هم به لطف بودن بادگیرهای جانبی شاسی، این مشکل کمرنگتر میشود. البته باید به فاصلهدار بودن بادگیرها با بدنه در بالای اتاق نیز اشاره کنیم که شاید در نمونه نمایشی چنین بوده است. در واقع باید طراحی خارجی این کشنده را به دو بخش تقسیم کرد؛ یکی از لبه سپر تا بالای نوشته JAC روی جلو پنجره و دیگری نیز از بالای شیشه جلو تا بالای سقف. البته طراحی این خودرو در نمونه باری با داشتن اتاق کوتاهتر و نمایی بسیار شبیهتر به محصولات اسکانیا، بسیار زیباتر به نظر میرسد و همین مشکلات کوچک طراحی در آن بسیار رنگ میبازد. نمای داخلی همرده با دیگر محصولات چینی است اما باید طرح داخلی را با توجه به رده و قیمت این خودرو، قابل قبول و خوب دانست. پالانی یا همان تونل موتور ارتفاع زیادی ندارد و داشبورد در عین سادگی، نیازهای راننده را برطرف میکند. شاید در اولین نگاه به داشبورد با دیدن قوس ملایم وسط آن و جای وسیله کوچکی که در بالای آن است، ناخودآگاه داشبورد رنو پرمیوم را به یاد بیاوریم. دسته دنده بسیار ساده است و پشت آمپر نیز در عین سادگی اطلاعات را به راحتی در اختیار راننده میگذارد و خبری از نمایشگرهای دیجیتالی شلوغکننده نیست. در واقع باید گفت سادگی این داشبورد را در کمتر خودرویی میتوان دید!

 

صندلی راننده دارای تنظیمات بادی است و گالوپ را نیز باید در کنار انبوهی از کشندهها قرار دهیم که برای صندلی سرنشین تنظیمات در نظر نگرفته است. بالای سر راننده فضای کافی برای قرار دادن اشیا وجود دارد اما باز هم نباید اتاق سقف بلند آن را با یک سقف بلند اروپایی مقایسه کرد، هرچند که تفاوتها در حد ناچیزی است. مجموعه بخاری درجا برای جاسازی بهتر به زیر اتاق منتقل شده و دریچههای آن نیز در داخل اتاق در دو طرف صندلیها قرار دارد. در قسمت خواب نیز وجود دو تختخواب نسبتا بزرگ، یک امتیاز محسوب میشود که البته اکنون در بیشتر کشندهها نیز وجود دارد اما گالوپ این خصیصه را با قیمت بهتر در اختیار مشتریان قرار میدهد. یکی از علامت سوالهای این کشنده در سمت چپ فرمان است. در اینجا یک کلید سهحالته قرار دارد که با استفاده از آن میتوان کامیون را در حالت بار کامل، نیمه بار یا خالی قرار داد تا مصرف کشنده نیز بهینه باشد.

 

قوای فنی

JAC گالوپ با داشتن پیشرانه 400 اسب بخاری در کنار گشتاور 1920 نیوتنمتری، در نمونههای دومحوره 4x2 قادر است تا 40 تن بار خالص را حمل کند. بیشترین گشتاور این خودرو در دور موتور هزار تا 1400 دور در دقیقه است که باعث میشود تا در دندههای مختلف بتوان پیشرانه را در وضعیت بیشترین گشتاور نگه داشت. این پیشرانه که در ابتدا یورو 3 بوده، بنا به قوانین زیستی به نمونه یورو 4 ارتقا داده شده که از این نظر با بقیه محصولات چینی کمی متمایز میشود. این پیشرانه که از تکنولوژی کمپانی AVL اتریش بهره میبرد، با 11.6 لیتر حجم، مصرفی در حدود 40 لیتر در 100 کیلومتر دارد که با توجه به حجم موتور، مصرف سوخت و قدرت تولیدی، باید نتیجه گرفت که نهتنها از موتورهای مدرن امروزی، بلکه از برخی از رقبای هموطنش نیز عقبتر افتاده است.

 

جعبه دنده این کشنده از ساختههای کمپانی FAST چین است که از تکنولوژی ایتون استفاده میکند و نمونهای 2+12 سرعته است و به کلاچ تکصفحهای خشک ساخت SACHS متصل است. اما نقطه قوت این کشنده در بخش فنی، سیستم فرمان آن است که از ساختههای ZF است و همچنین محور عقب با تحمل 13 تن بار که نشان مرسدس بنز روی آن حک شده است. سیستم ترمز از ساختههای Wabco است که با داشتن سیستم ترمز ضدقفل ABS و همچنین ضدلغزش ASR در کنار ترمز موتوری و خفهکن اگزوز، خیال راننده را در توقفها راحت میکند. با توجه به اینکه گازوئیل موجود در کشور از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست، برای این پیشرانه 3 عدد فیلتر گازوئیل در نظر گرفته شده است. حرکت مثبت دیگری که در این کشنده صورت گرفته، وجود جک برقی بالا برنده اتاق است که آسایش راننده را بیشتر خواهد کرد.

 

سخن آخر

شاید برای همه عجیب باشد که چرا یک خودرو چینی نیز میتواند قابل قبول باشد و یک خودرو اروپایی نیز در همین وضعیت قرار بگیرد؟! همان طور که در بالا اشاره کردیم بحث ارزش در برابر مبلغ پرداختی مقولهای بسیار مهم است وگرنه نمیتوان یک کامیون چینی را در برابر یک نمونه اروپایی قرار داد. خودروهای کار و تجاری را باید از سرمایههای ملی به حساب آورد اما متاسفانه با اینکه کاملا اهمیت این خودروها در نزد همه مشخص است، کمتر توجهی به مشکلات آنها میشود. در اینجاست که نیاز میشود تا در کنار محصولات 500 میلیونی قاره سبز، نمونههای 300 میلیونی چینی نیز قرار بگیرد تا هم ایجاد اشتغال شود و هم چرخ حمل و نقل بگردد.

 

اما نمیتوان از حق گذشت که همین محصولات چینی ارزان که در نقش یک کامیون هستند، مشکلات زیادتری در کنار آسایش کمتری برای راننده خود به ارمغان میآورند. اما آیا میتوان بهراحتی از کنار اختلاف نزدیک به 100درصدی قیمتها نیز گذشت؟! همین مسائل باعث میشود تا خریداران به سمت محصولات چینی بروند؛ محصولاتی که به سرعت در حال بهروز شدن و نوآوری هستند و به زودی با کمک خود اروپاییان، رقیبی برای آنها خواهند شد. جک گالوپ نیز یکی از همین چینیهاست که نمونههای در حال تست آن نیز تا الان مسافتهای چند صد هزار کیلومتری در کشور را طی کردهاند و روی کاغذ هم میتوانند موفق باشند. اما باید منتظر ماند و دید درون گود نیز حریف قدری خواهد بود و یا خیر.

این خودرو با قیمت حدود 255 میلیونی خود با داشتن پیشرانه و مشخصات فنی مناسب، قیمتی کمتر از حتی یک کامیون چینی دارد و همین میتواند شلیک دقیقی به سمت هدف فروش هزار دستگاهی آن تا پایان سال باشد.

 

 

 

جمعه 18 مهر 1393 16:15page_36276_1_IMG_8585.JPG

 

 

  • page_36277_2_j%205.jpg
  • page_36278_3_j%2017.jpg

 

 

page_36275_0_IMG_8566.jpg

  • Like 3

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

  • پست ها

    • خیال کردم دارید خداحافظی می کنید  :))  از سیستم جدید خوشت میاد باش حال می کنی 😃
    • اقا سزار عزیز ممنون از تاپیک کجا ؟ تازه سایت داره دوباره زنده میشه و روحی میگیره  باش همیشه عزیز دل 
    • سلام الان که این متن را تایپ می کنم مورخه 10/06/1398ساعت 11:51am هست .اگر اشتباه نکنم از آخرین باری که به اینجا آمدم حدود 5 سال می گذرد.الان حس یک آدمی را دارم که یک آلبوم قدیمی را ورق میزنه.دوستان قدیمی ،متنها و مطالب قدیمی،کامنتهای قدیمی،تاریخ مراجعه های قدیمی.لحظات خوب و شاد قدیمی.یاد همگی بخیر دوست داشتم باز هم اون دورهمی ها بوداما حیف که همه ما به نوعی درگیر مشکلاتی شدیم و باسپری شدن زمان شرایطمون تغییر کرد.مشکلات ما را از همدیگه دور کرد و  تبدیل کرد به خاطرهخاطرات خوبی در کنار دوستان داشتم اگر بدی هم از ما دید خب حتما حقتون بوده ولی خب باید حلال کنیدو الاآره دیگههههه.خیلیخدا یار و نگهدارتون
    • افرادی که در عرصه ی ساخت و ساز مشغول به فعالیت هستند با پانل سه بعدی آشناییت دارند. پانل سه بعدی نیز جزء دیوارهای پیش ساخته می باشد. علاوه بر کاربردش این پانل ها را می توان برای کارهای تزئینی نیز مورد استفاده قرار داد. بسیاری از افراد از پانل سه بعدی برای سقف و دیوار منازل خود استفاده می کنند. سوالی که ممکن است برای مشتریان پیش آید این است که هدف استفاده از پانل سه بعدی چیست؟ این پانل ها از چه جنسی می باشند؟ جنس پانل سه بعدی معمولا از یونولیت نسوز و فوم می باشد. یونولیت مذکور در میان دو صفحه ی مشبک قرار می گیرد و خاصیت ضد آتش سوزی را نیز داراست. این پانل ها در انواع گوناگونی در بازار وجود دارند که طبق نیاز مشتریان به آن ها ارائه می گردد. پانل سه بعدی دیواری یکی از انواع این پانل ها است که کاربرد زیادی دارد. در این مقاله با تعریف دقیق پانل سه بعدی و مزایای آن آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید. مزایای پنل سه بعدی: یکی از ویژگی های پانل سه بعدی ضد زلزله بودن آن است. این امر به علت پیوستگی موجود در دیوار و سقف می باشد. در این روش عملیات بتن ریزی از طریق دستگاه شات کریت انجام می شود. به علت عایق بودن در برابر سرما و گرما، هزینه ی خدمات جانبی تهویه در ساختمان ها کاهش می یابد. پانل سه بعدی به سرعت قابل نصب است. از ویژگی های دیگر این پانل ها می توان به مقاومت بالایشان در برابر آتش سوزی اشاره کرد. پانل سه بعدی هیچ گونه رطوبتی را به خود جذب نمی کند. این پانل ها در انواع باربر و غیر باربر قابل استفاده هستند. پانل دیواری باربر: به طور معمول در محوطه هایی که دارای اسکلت فلزی نمی باشند و همینطور در سوله ها از این پانل ها استفاده می شود. پانل دیواری غیر باربر: این پانل ها برای دیوارهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از ساختمان هایی که از اسکلت فلزی یا بتنی برخوردار هستند نیز از پانل دیواری غیر باربر بهره می گیرند. شایان ذکر است که پانل های سه بعدی را باید بنا بر کاربردی که دارند، استفاده کرد. برای مثال برخی از پانل ها در جهت کارهای تزئینی و برخی دیگر برای ساخت دیوار کاربرد دارند. پانل های که در منازل نصب می شوند،بسیار متنوع بوده و دربرگیرنده ی هر نوع سلیقه ای می باشد. یکی از روش های مدرن برای دکوراسیون منازل استفاده از پانل سه بعدی می باشد. ابعاد پانل سه بعدی ابعاد استاندار پانل سه بعدی به شرح ذیل است: عرض پانل سه بعدی بربر با 1200 میلی متر است. طول پانل سه بعدی برابر با 6000 میلی متر است. وزن پانل سه بعدی برابر با kg/m2 6 می باشد. 40، 60، 80 و 100 ضخامت های لایه ی پلی استایرن می باشد. ابعاد شبکه های سیم مفتول پنجاه در پنجاه می باشد که قطر آن 8.2 میلی متر است. اعضای خرپایی قطری برابر با 5 میلی متر دارد. خرپاها در فاصله ی 100 میلی متری از هم قرار می گیرند. بتن شاتگریت ضخامتی بین 80-40 میلی متر دارد. شبکه ی مش ارتباطی با ضخامت بتن شاتگریت نداشته و در هر صورت در میان ضخامت ذکر شده قرار می گیرد. نتیجه گیری امروزه به دلیل گسترش فراوان پانل سه بعدی در صنعت ساخت و ساز، کیفیت در حال بهتر شدن است و هرچه که به جلو پیش می رویم، ساخت و ساز کشور از نظر کیفی بهتر و بهتر می شود. با توجه بر گسترش این فناوری می توان به راحتی این پانل ها را جایگزین روش های سنتی کرد. این کار اقتصادی تر بوده و از نیروی انسانی نیز به بهترین صورت استفاده خواهد شد.  
×
×
  • جدید...