ZARSA ارسال شده در بهمن 27، 2013 اشتراک گذاری ارسال شده در بهمن 27، 2013 موسیقی قوم لر از دیر باز تا کنون بعنوان یکی از غنی ترین موسیقی های فولکوریک ایران مطرح بوده است .موسیقی لری را می توان به دو دسته تقسیم کرد که عبارتند از: 1-موسیقی لر کوچک:شامل لری فیلی یا خرم آبادی و لری لکی 2-موسیقی لر بزرگ:شامل عمدتآ لری بختیاری و نیز لری ممسنی و لری بویر احمدی از دل موسیقی قوم لر اساتید و هنرمندان زیادی پرورش یافته و هنرآفرینی کرده اند که بعضی از آنها نظیر استاد رضا سقایی و استاد مسعود بختیاری جایگاه بی بدیلی را به خود اختصاص داده اند .علاوه بر این دو استاد فقید موسیقی لری می توان از اساتید و خوانندگان دیگری نظیر علی اکبر شکارچی،ایرج رحمانپور، ملک مسعودبختیاری ،کوروش اسدپور،فرج علی پور،قزلباش بختیاری،درویش رضا منظمی،محمد میرزاوندی ، علی تاجمیری ،نریمان فاضلی،بهمن اسکینی،فضل الله صفاری،حشمتالله رشیدی،علیرضا حسین خانی،مجید احمدی ،حسین فرجی ،علیرضا نادری و.........نام برد . یکی از ویژگی هایی که در صورت برجسته بودن در موسیقی هر قوم وملتی می تواند ارتقاء دهنده انسجام قومی باشد ،"جامعیت"است.جامعیت در این بحث به معنی پوشش دادن گویشهای مختلف قومی است .جامعیت آثار موسیقیایی ،مراودات دروم قومی را افزایش داده و حس همبستگی رادر بین زیرنظام های قومی ارتقاء می دهد .جامعیت ویژگی است که متأسفانه در عرصه موسیقی لری و آثار ارایه شده توسط خوانندگان قوم لرکمتر شاهد آن هستیم و در این خصوص می توان استاد علی اکبر شکارچی را یک استثناء دانست. استاد شکارچی با نشر آثار فاخری در هر دو حوزه موسیقی لر بزرگ و لر کوچک وظیفه خود را در جهت تسهیل مراودات فرهنگی بین مردمان لر به خوبی ادا کرده است.او با انتشار کاست"کوهسار" در عرصه موسیقی لری بختیاری و کاست های دیگراز جمله "خلق لر" "بهار باد" و "بیست ترانه کهن لری"در حوزه موسیقی لری فیلی و لکی هنر آفرینی کم نظیری را نشان داده است. مروری بر زندگی حرفه ای استاد شکارچی این نوازنده چیره دست و استادموسیقی لری در ۶ فروردین ۱۳۲۸ در روستای چم سنگر دورود دراستان لرستان متولد شد. نواختن کمانچه را از کودکی تحت تاثیر نوازندگان محلی اغاز کردند و پس از اخذ دیپلم و خدمت سربازی در سن ۲۴ سالگی به تهران رفت و در سال ۱۳۵۰ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل گردید و جهت فراگیری ردیف*های سازی و آوازی و قطعات ضربی از محضر استادان داریوش صفوت، نورعلی خان برومند، محمود کریمی، یوسف فروتن،سعید هرمزی و جلال ذالفنون بهره می*برد. علی اکبر شکارچی در طول این سالها همواره از محظر استاد خود علی اصغر بهاری سود می*برد. شکارچی در سال۱۳۵۶ در اولین آزمون موسیقی باربد نفر اول رشته نوازندگی کمانچه شد. وی از سال ۱۳۵۸ در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران،دانشگاه سوره،کانون فرهنگی هنری چنگ وچاووش و همچنین آموزشگاه موسیقی آرش به تدریس موسیقی پرداخته است. از آثار منتشر شده ایشان می توان به آثار زیر اشاره کرد: موسیقی خلق لر جرس کوهسار بیست ترانه کهن لری کاروانه خونین شهر (کار مشترک با عطا جنگوک ) قطعاتی از موسیقی لری بهارباد خواب شقایق کارهای پژوهشی آلبوم ردیف میرزا عبدالله با کمانچه موسیقی فیلم خون بس و همچنین انتشار ۲ جلد کتاب وزن خوانی را می توان نام برد و نیز تجزیه و تحلیل بیست ترانه کهن لری که در دست انتشار می باشد. علی اکبر شکارچی علاوه بر ایران کنسرتهای را در کشورهای سوئیس ، سوئد ، ایتالیا ، آلمان ، فرانسه ، انگلیس ، اتریش ، کلمبیا و استرالیا اجرا نموده اند. موسیقی برآمده از نای و كمان علی اكبر شكارچی خصلتی همچون تبار ایلیاتی او دارد.ساز و آواز استاد شکارچی همچون حاج قربان سلیمانی (شمال خراسان)، غلام قادر رحمانی (بلوچستان) و عاشیق رسول قربانی (آذربایجان) مجهز به ابزاری است كه به قول شاعر "رشته ای بر گردنم افكنده دوست، می كشد هر جا كه خاطر خواه اوست ". دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در مقطعی از تاریخ معاصر برای او و بسیاری دیگر از صاحب نامان موسیقی امروز ایران، یك فرصت طلایی را ایجاد می كند تا ضمن آشنایی با چند و چون موسیقی نهادینه شده غربی، با ادبیات موسیقی قدیم ایران هم بدون واسطه آشنا شوند. نخستین جلوه كارش به همراه پرویز مشكاتیان، حسین علیزاده، محمدعلی كیانی نژاد، مرتضی اعیان و خانم پریسا بود. پس از پیروزی انقلاب "خلق لر" نخستین كار مستقل او بود كه با تنظیم و همراهی دوست صمیمی اش حسین علیزاده ، راهی بازار غیر رسمی ولی گرم آن روزگار شد. كاری بر اساس ملودی های لری و بختیاری و استفاده كامل از سازهای شهری مرسوم در موسیقی سنتی آن روزگار كه از نظر صدادهی به آثار چاوش شباهت بسیار داشت. سال 61 در تاریخ 200 ساله ایران یك استثنا محسوب می شود. خاطره دو قرن شكست های پیاپی كشورمان در مقابل قوای عثمانی، افغانی، روسیه تزاری، انگلیسی، آمریكایی و عراقی، در سوم خرداد این سال با آزادی خرمشهر رنگ می بازد و هیچ ایرانی میهن دوست نمی تواند خوشحالی خود را پنهان كند. محمد رضا لطفی ظفرنامه خرمشهر را می سراید و شهرام ناظری خنیاگری می كند. محمد علی راغب ترانه پیروزی می سازد و محمد گلریز می خواند. علی اكبر شكارچی هم كه فارغ از این ماجرا نیست، با "خونین شهر" خود به استقبال آزادی خرمشهر می رود و در این راه از همكاری و همراهی دوست دیرینه اش عطا جنگوك بی بهره نیست. چهار سال بعد از <خونین شهر> شكارچی به اصل خویش رجوع می كند. "كوهسار" ادای دینی است به فرهنگ منطقه لرنشین زاگرس كه تلفیقی از موسیقی لری، بختیاری چهار لنگ و بختیاری هفت لنگ است. برای نخستین بار سرنای زنده یاد شامیرزا مرادی را با اركستر سازهای ایرانی همراه می كند تا پنج سال بعد او در فستیوال آوینیون فرانسه غوغا كند و لقب مروارید اقیانوس ها را با خود به ایران بیاورد. تعلق به هنر زادگاه و مردمش سمت و سوی دیگری به او می دهد تا "بیست ترانه كهن لری" را با همراهی ضرب بیژن كامكار و كمانچه و آواز خودش منتشر كند. دغدغه اش در این كار نه بروز خلاقیت، بلكه حفظ بخشی از میراث كهن است. از فرهنگ های مجاور لرستان غافل نیست و گهگاه بنا به حس و حالی كه پیش بیاید، كاری در خور انجام می دهد. "كاروانه" با گویش كردی كرمانشاهی نمونه ای از این تلاش هاست. شاخص بودن آن در دو نوع موسیقی دستگاهی و لری و همچنین آشنایی اش به قواعد بخش نویسی موسیقی غربی، ناصر غلامرضایی را مجاب می كند تا موسیقی فیلم "خون بس" را به او سفارش دهد. اما ظاهراً همه این كارها را انجام داده است تا از دل آنها گوهری بیرون بیاید. پس از ده سال تلاش و پیگیری، در سال 82 موفق می شود "بهار باد" با صدای اساطیری ایرج رحمانپور را به كام تشنگان موسیقی بومی بریزد. اثری كاملاً اركسترال و در عین حال بسیار بومی كه هر شنونده ای را از فضای دود گرفته شهری به طبیعت زیبای لرستان می برد. شكارچی، موسیقیدانی دوزیست محسوب می شود. بومی می خواند و می نوازد، چون از آن برآمده و دستگاهی می نوازد و آموزش می دهد، چون علم و عملش را از بهترین آموزگاران دوران خویش آموخته است. بنابراین گوشه چشمی هم به این نوع موسیقی دارد. در آثار متعددی از كارهای محمدرضا لطفی، حسین علیزاده و محمدرضا درویشی كمانچه نواز نواخته است. در عین حال انتشار ردیف های میرزا عبدالله با كمانچه را نخستین بار او تجربه می كند. دونوازی های كمانچه و تنبك تحت عنوان "خواب شقایق" و "عاشقانه" در ادامه همین تعهد موسیقی دستگاهی اوست. با وجود این كه صدای گرمی دارد و لری می خواند ولی تجربه فارسی خوانی در كارنامه اش دیده نمی شود. گر چه تسلط وی به ردیف موسیقی ایران این امكان را به او می دهد كه چنین تجربه ای هم داشته باشد. با این حال اگر بخواهد آموزش ردیف را سرعت ببخشد، فقط به ساز كمانچه اكتفا نمی كند و از حنجره هم كمك می گیرد. منبع: باشگاه مطالب جالب و خواندنی لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
yasi ارسال شده در بهمن 27، 2013 اشتراک گذاری ارسال شده در بهمن 27، 2013 با اجازه زرسای عزیز منم عکسی از ایشون رو برای اشنایی بیشتر دوستان میزارم http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR69ERBk-7P7kNI7g3_Z-2nOyVRjs3C0-r1gYcflRSMJypbDHIp لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده
بایگانی شده
این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.