mahsa k ارسال شده در اسفند 2، 2013 اشتراک گذاری ارسال شده در اسفند 2، 2013 مقدمه زمان از جمله نعمتهای گرانبهایی است که نیازمند برنامه ریزی دقیق می*باشد. این امر ملاحظاتی را می*طلبد و افرادی که قصد دارند وقت خود را برای انجام امور متنوع زندگی سازماندهی کنند، باید به چند نکته اساسی توجه نمایند: 1) توجه به مفهوم فراطلایی زمان 2) از بین بردن عوامل مخرب زمان 3) تقسیم بندی و تفکیک زمان 4) هدف گذاری امور زندگی 5) سازماندهی فعالیتها و برنامه*های زندگی 6) عزم و اراده برای اجرای برنامه*ها نکته حائز اهمیت اینکه ، هر یک از موارد فوق ، مکمل مورد قبلی بوده و توجه به یک مرحله و غافل ماندن از مراحل بعدی ، نمی*تواند فرد را به موفقیت در عرصه*های زندگی برساند. بنابراین ضروری است که تمامی مراحل گفته شده به صورت سلسله مراتب به اجرا درآید تا نتیجه نهایی و مطلوب حاصل گردد. برای هر فردی در همه عرصه*های زندگی وقت ارزشی فراطلایی دارد. ارزش گذاردن بر ثانیه*های زندگی ، زیربنایی*ترین قدم در راه کنترل و مدیریت زمان به شمار می*آید و این به معنای حساسیت داشتن به زمان است. برای مشخص شدن این موضوع که ارزش وقت ، توسط شما درک می*شود یا نه، به این سوال پاسخ دهید که آیا برای وقت و زمان خود واقعا ارزش قائل هستید یا نه؟ و دلایل آنرا برای خود مشخص کنید. برای پاسخ دهی به این سوال ، لازم نیست ایده*آل پروری کنید، بلکه واقعیتهای روزانه را که با آنها مواجهید، در نظر بگیرید و یادداشت کنید تا به یک خودشناسی اولیه نائل شوید. نکته اینکه قبل از وارد شدن به حیطه برنامه ریزی امور زندگی ، ابتدا باید خصوصیات وقت و زمان را بشناسید که در این راستا می*توان گفت وقت یک پدیده شخصی است و تنها شما مصرف کننده آن به شمار می*آئید، بنابراین هیچ کس نمی*تواند به جای فرد دیگری از وقت او استفاده کند. از طرف دیگر ، وقت قرض دادنی و ذخیره کردنی نیست و افراد بطور یکسان از آن بهره*مند هستند. بنابراین تنها راه برخورد با وقت ، استفاده درست از آن است. روی هم رفته می*توان گفت که وقت غیر قابل تغییر است، لذا نه طولانی می*شود و نه کوتاه. عوامل مخرب زمان وقت با سه نوع از عوامل مخرب روبروست که در این میان ، عادتهای غلط فرد ، مهمترین عامل مخرب زمان به شمار می*آید. تجربه نشان داده است که با کنترل چند نوع از عوامل مخرب ، می*توان سایر آفتها را نیز محدود کرد. برای شناسایی عوامل تخریبی زمان ، بایستی به بررسی و مطالعه منشها و روشهای خود پرداخت و آفات موجود را شناسایی کرد. · برای شناسایی آفتهای وقت ، بررسی عملکرد روزانه یکی از راههای مناسب به شمار می*آید که در این راستا ، فرد می*تواند با یادداشت عملکرد روزانه خود و تجزیه و تحلیل آن در طول روزها ، هفته*ها و ماهها ، اشکالات موجود را دریابد. چنانکه گفته شد، شناسایی آفتهای تخریبی زمان ، یک گام اساسی در راه مبارزه به شمار می*آید و نکته اینکه ، شناسایی این عوامل ، برخی راه حلهای مناسب را نیز روشن خواهد کرد. · برای مبارزه با آفتهای مربوط به خلق و خوی افراد که زمان را تلف می*کنند، بهترین راه ، برقراری یک انضباط شخصی مستمر است که موجب بروز تغییرات تدریجی در این راه می*گردد. از آنجا که عادتهای نامناسب به صورت تدریجی شکل می*گیرند و موجب تخریب زمان می*گردند، لذا تغییر این عادات نیز در طول زمان میسر خواهد بود، بر این اساس ، بایستی سرلوحه کار در شناسایی و از بین بردن عوامل مخرب زمان باشد. راهکارهای مدیریت زمان نکته دیگر در راستای مدیریت زمان ، این است که فرد بایستی ارزش زمان را درک کند و اجزای زمان را به خوبی بشناسد. به دنبال شناسایی زمان به راهبردهای عملی*تر دست بزند که در این میان ، موارد زیر حائز اهمیت می*باشند: · تقسیم بندی و تفکیک زمان · اولویت بندی امور زندگی · بهبود زمان و مدت بهره برداری از وقت در راستای تقسیم بندی و تفکیک زمان ، یک فرد بایستی اوقات مربوط به یک روز ، یک هفته و یک ماه را بطور واضح مشخص کند. مشخص شدن این اوقات موجب بوجود آمدن وقت اضافی برای فرد خواهد شد. در نخستین گام در تقسیم بندی زمان ، باید مشخص شود که فرد در یک هفته چند ساعت مطالعه ، خواب ، رفت و آمد ، نظافت شخصی ، صرف غذا و اوقات فراغت دارد و در همین راستا فرد بایستی برای انجام کارهای مورد نظر در یک روز ، یک هفته ، یک ماه ، سه ماه و شش ماه ، یک قاعده و معیار زمانی مشخصی داشته باشد. بنابراین هدف از تفکیک اوقات این است که بدانیم، بطور کلی اوقات شما چگونه صرف می*شود و از چه قسمتهایی می*توان کاست و برای آن ، برنامه*های دیگری جایگزین کرد. بطور مثال ، فرض کنید که قصد دارید در رقابتهای فشرده آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنید، باید از هم اکنون ، زمان را تحت نظارت خود در آورید و بدانید که زمان یک سرمایه نامرئی است. باید بدانید که وقت روزانه ، هفتگی و ماهانه خود را چگونه می*گذرانید و برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد ، چگونه باید آنرا تقسیم بندی کنید. بسیاری از افراد برای موفقیت در آزمونهای مختلف ، هزینه*های فراوانی را متحمل می*شوند، ولی به یک اصل مهم یعنی مدیریت زمان آزمون توجه نمی*کنند. از طرفی ، بعضی افراد برنامه ریزی هم می*کنند، پس برنامه ریزی آنان منطبق با استانداردهای علمی نیست و چه بسا ، یکی از علل مهم شکستشان در آزمون ، همین امر می*باشد. سخن آخر خود شما که در حال مطالعه این مفاهیم هستید، چقدر از زمان و سرمایه وجودی خود اطلاع دارید؟ برای اینکه به این امر واقف شوید، بدون درنگ به این سوالات پاسخ دهید، البته سعی نکنید که محاسبه کنید: 1) یک هفته چند ساعت است؟ 2) در یک هفته چند ساعت خواب طبیعی دارید؟ 3) در یک هفته چند ساعت رفت و آمد می*کنید؟ 4) در یک هفته چند ساعت صرف غذا خوردن می*کنید؟ 5) در یک هفته چند ساعت اوقات فراغت دارید؟ 6) در یک هفته چند ساعت مطالعه می*کنید؟ 7) در یک هفته چند ساعت به نظافت شخصی اختصاص می*دهید؟ لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده
بایگانی شده
این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.