Mohammad ارسال شده در اسفند 13، 2013 اشتراک گذاری ارسال شده در اسفند 13، 2013 مطلبی در تالار گفتمان کام به کام WWW.COMBECOM.COM برداشته شده از تکناز بیوگرافی آشا محرابی http://www.taknaz.ir/upload/56/0.138818001315077243_taknaz_ir.jpg تولد: 1352، تهران. تحصیلات : فوق لیسانس روابط بین الملل. شروع حرفه ای دوبله : 1381. اولین نقش شاخص : سریال جنایتهای غیرحرفه ای(آنا) . سایر فعالیتها : بازیگری تئاتراز1375، بازیگری و کارگردانی رادیواز1376. سریال :آوای وحش (اما). «آشا محرابی» از سال 1374 صحنه تئاتر را با نمایش «دایره گچی قفقازی» به كارگردانی حمید سمندریان تجربه كرد. همزمان در آزمون رادیو شركت كرد و به عنوان بازیگر نمایش انتخاب شد تا بازیگری در تئاتر را در واحد نمایش رادیو ادامه دهد، تا این كه سال 1380 پشت میكروفن دوبله قرار گرفت. بازی در مجموعه «مسافرخانه سعادت» آشا*محرابی را به عنوان یك بازیگر توانمند به مخاطبان و برنامه*سازان معرفی كرد. او پس از این مجموعه، در سریال «مرگ تدریجی یك رویا» نیز بازی كرد. محرابی اكنون در حال كارگردانی نمایش رادیویی «هراس» است؛ در حالی كه وی در سریال «آشپزباشی» نیز بازی كرده كه نقش او بزودی آغاز می*شود. محرابی نمایش «من حرفی ندارم، دنبالش را نگیر» را نیز روی صحنه دارد. http://www.taknaz.ir/upload/56/0.115337001315077245_taknaz_ir.jpg&x=200&y=200 گفتگوی كوتاه ما با او درباره نمایش رادیویی است كه می*خوانید: با توجه به این كه شما به طور همزمان كارهای مختلف هنری را در رادیو، تلویزیون و تئاتر تجربه می*كنید، به كدام عرصه دلبستگی بیشتری دارید؟ هر كدام از این كارهای هنری جایگاه خودش را دارد و برای تك*تك آنها زحمت كشیده*ام و حالا كه تا حدودی به ثمر رسیده، نمی*توانم یكی از آنها را بر دیگری ترجیح بدهم. من رابطه*ام را با دوبله اگر حتی ماهی یك نقش هم بگویم، حفظ می*كنم. فكر می*كنید كه نمایش رادیویی با توجه به تولید انبوه، به رونق لازم رسیده و كیفیت خوبی برای جذب مخاطب دارد؟ بهبود كیفیت نمایش*های رادیویی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به نظر من، نمایش*های رادیویی هنوز از كیفیت مناسبی برخوردار نیستند؛ اما مطمئن هستم هرچه تولید نمایش بیشتر شود، كیفیت كارها هم ارتقا پیدا می*كند و تبادل نظر میان بازیگران و دیگر عوامل نمایش بیشتر می*شود. اینها اتفاقات خوبی است كه باعث رونق نمایش*های رادیویی می*شود. با همه اینها فكر می*كنید چرا نمایش*های رادیویی معمولا مورد استقبال جوان*ها قرار نمی*گیرند؟ این واقعیت را نمی*توان نادیده گرفت كه تلویزیون، ماهواره، فیلم*ها و سریال*های روز دنیا كه براحتی در دسترس عموم قرار می*گیرند، مخاطب رادیو را گم*می*كنند. به نظر شما، راهكار موثر برای*حل این مشكل چیست؟ ما باید بتوانیم خودمان را در رادیو به*روز كنیم و با توجه به شرایط روز، خودمان را بسنجیم و كارهای متفاوت*تری اجرا كنیم؛ اما اگر می*خواهیم مخاطب به*روز و جوان داشته باشیم، بهترین كار، راه*اندازی شبكه نمایش است كه چندی پیش طرح شد؛ ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. http://www.taknaz.ir/upload/56/0.744131001315077245_taknaz_ir.jpg با توجه به استقبال نكردن جوانان از نمایش*های رادیو، فكر می*كنید اختصاص یك شبكه رادیویی چه تاثیری در جذب مخاطب خواهد داشت؟ به نظرم چنین اتفاق خوبی می*تواند بدون محدودیت زمانی و تنظیم وقت دقیق، این فرصت را به شنونده بدهد كه هر زمانی علاقه*مند به شنیدن نمایش شد، امكانش برایش فراهم باشد، چون شاید محدودیت زمان و مشغله* كاری به آنها اجازه ندهد كه در ساعت خاص و شبكه*ای خاص، نمایشی را گوش كنند. یك زمانی مركز نمایش فراخوانی برای جذب نیروی جوان و مستعد به منظور تكمیل نیروی نمایش رادیویی داده بود و آن*طور كه انتظار می*رفت از این فراخوان استقبال نشد و استقبال میانسالان و شنوندگان قدیمی رادیو بیشتر بود. فكر می*كنید دلیل عدم استقبال چه بود؟ استقبال كارگردانان رادیو از نمایشنامه*های خارجی به این دلیل است كه نویسنده*های حرفه*ای آنها را نوشته*اند و از طرفی مردم هم این نوع نمایش*ها را بیشتر می*پسندند این كاملا مشخص است كه وقتی مخاطب جوان نداریم و جوان*ها مخاطب نمایش رادیو نیستند، استقبال خوبی هم از این قضیه نمی*كنند. كمی برایمان از نمایش هراس بگویید كه این روزها مشغول كارگردانی آن هستید؟ این نمایش ایرانی درباره مشكلات زوج*های جوان در زندگی زناشویی است؛ زوج*هایی كه تلاش می*كنند با كمك خانواده*های خود، مشكلاتشان را حل كنند و به نوعی این نمایش از راه*های صحیح مواجهه و مقابله با مشكلات زندگی زوج*های جوان می*گوید. با توجه به این كه نمایشنامه، بحث*های اجتماعی و روان*شناسی را مطرح می*كند، شما در این زمینه مشاور و كارشناسی هم دارید؟ این نمایش به نویسندگی آقای برقندی از طرف مركز نمایش رادیو به من پیشنهاد شد. با توجه به این كه نویسنده این متن معمولا از زندگی واقعی برای نمایش*های خود الهام می*گیرد، مطمئنا برای این كار هم تحقیقات لازم را انجام داده است. http://www.taknaz.ir/upload/56/0.710563001315077246_taknaz_ir.jpg چطور شد شما نمایش ایرانی را كارگردانی می*كنید با توجه به این كه بیشتر كارگردان*های نمایش به نمایشنامه*های خارجی علاقه*مندند؟ استقبال كارگردانان رادیو از نمایشنامه*های خارجی به این دلیل است كه نویسنده*های حرفه*ای آنها را نوشته*اند و از طرفی مردم هم این نوع نمایش*ها را بیشتر می*پسندند؛ البته گاهی نویسنده*های ایرانی هم متن*های خوبی می*نویسند كه كار می*شود. یك نمایش رادیویی چقدر زمان می*برد كه با كیفیت مطلوب تولید شود؟ ما معمولا برای یك نمایش 3 روز تمرین می*كنیم و یك روز ضبط نهایی و بعد مراحل فنی و صداگذاری كه شاید یك هفته زمان صرف شود. اختصاص یك روز ضبط می*تواند كار را به كیفیت مطلوب برساند؟ ما همیشه با مشكل كمبود زمان دست به گریبان هستیم؛ اما معمولا در كار نمایش رادیو چون زیاد تمرین می*شود، سعی می*كنیم ضبط را یك*روزه تمام كنیم، مگر نمایش*های خاص كه باید زمان بیشتری به آنها اختصاص داد. اساسا كار نمایش رادیو را در چه می*دانید؟ متن خوب، گام اول است كه ما همیشه در این زمینه مشكل داریم. اگر این مشكل حل شود حتما سازوكار نمایش*های رادیویی نیز تغییر خواهد كرد. لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده
بایگانی شده
این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.