رفتن به مطلب
کام به کام

مقايسه تسليحات و تجهيزات ارتشهای جهان (مقایسه اف15 سایلنت ایگل وسوخو35)


ارسال های توصیه شده

مقايسه تسليحات و تجهيزات ارتشهای جهان

 

 

 

 

(مقایسه اف15 سایلنت ایگل وسوخو35)

 

 

 

 

 

 

F-15 Eagle

 

همانگونه که می دانید، هر جنگندهای یا به طور کلی هر هواپیمایی، ویژگی یا خصوصیتی دارد که به وسیلهي آن برتری خود را بر رقیبانش اثبات میکند. اما جمع شدن تمام ویژگیها و صفات مطلوب برای یک جنگنده در یک هواپیمای بهخصوص، قدری مایهی شگفتی است، اما واقعیت هم دارد و این مسئله در هواپیمای جنگندهی اف-15 ایگل، رویایی حقیقی است.

 

باز هم باید به سالهای جنگ سرد برگردیم، چرا که بیشک در این سالها، بزرگترین تحوّلات در علم هوانوردی روی داد و برای تشریح این تحولات، توصیف حال و هوای آن دوران، امری اجتناب ناپذیر است. در آن دوران، پس از آشکار شدن ضعف هواپیمای اف-4 (فانتوم) در برابر جنگندههای جدید روسیه، هواپیمای اسطورهای اف-14 تامکت به خدمت نیروی دریایی آمریکا درآمد، اما نیروی هوایی همچنان از فانتومهای قدیمی استفاده میکرد. بسیاری از جمله خود شرکت گرومن استخدام تامكت را به نیروی هوایی پیشنهاد کردند، اما چه بهتر که نیروی هوایی هیچگاه این پیشنهادها را نپذیرفت چرا که نتیجه آن شد که هواپیمایی نوین به نام F-15 Eagle که مخصوصاً برای نیروی هوایی و جنگهای هوا به هوا طراحی شده بود، متولد گردید.

 

ظهور جنگندهي سنگين و پرتوان ميگ-25 در شوروي، بدیهی بود که وزارت دفاع ایالات متحده را به این فکر وادارد تا کار ساخت یک جنگندهی برتر هوایی با بهترين شرايط را در نیروی هوایی ایالات متحده، به عنوان یک ضرورت دنبال كند. انجام پروژهی مذکور به شرکتهاي مک دانل و جنرال داینامیکس، فرچایلد، بویینگ، گرومن، لاکهید، ووف و نورث امریکن ارائه وپیشنهاد گردید که فقط سه شرکت مکدانل ،فیر چایلد و نورث امریکن در مرحلهی عقد قرارداد پذیرفته شدند و مراحل پیشنهاد پروژه تا ماه ژوئن 1969 به اتمام رسید و نیروی هوایی ایالات متحده از ماه جولای تا دسامبر، ارزیابیهای لازم را توسط بخش سیستمهای هوانوردی خود به انجام رساند و نهایتاً انتخاب شرکت مکدانل داگلاس به عنوان پیمانکار پروژهی جدید در 23 دسامبر 1969 به طور رسمی اعلام گردید.

 

 

 

به راستی F-15 چگونه جنگنده ای بود

 

F-15 که توسط شرکت مک دانل داگلاس طراحی شده بود، میتوانست به شایستگی از عهدهي هر گونه جنگ هوایی برآید، خواه این نبرد یک نبرد هوایی از فاصلهی نزدیک (dogfight) بود، یا خواه یک نبرد از فاصلهی دور یا فراتر از دید چشمی (BVR) بود. شرکت مک دانل داگلاس برای طراحی اف-15، از جدیدترین روشهای آیرودینامیکی طراحی بال بهره جست. اما با وجود این، در نخستین پروازهای این جنگنده که از 27 جولای 1972 آغاز شد، اشکالاتی همچون ناپایداری و لرزش شدید در بالها در سرعتهای نزدیک به سرعت صوت ظاهر گشت که بعداً با طراحی دوبارهی لبهی حمله و لبهی فرار بال و همچنین تغییراتی در پروفیل آن، این مشکلات نیز تا حدود زیادی برطرف گردید. اگرچه استفاده از فلز تیتانیوم که به مراتب از فولاد سبکتر و مقاومتر است و همچنین بهکاربردن دهانهی (ورودی) موتور متغیر، اجازه دستیابی به سرعتهای بالای 2.5 ماخ را به اف-15 میداد، اما اجازه پرواز با این سرعت در حالی که هواپیما به طور کامل به تسلیحات مختلف مسلح شده است مشکلاتی را برای ادامه پرواز به وجود میآورد. بدین ترتیب، سرعت هواپیمای اف-15 در حالت مسلح به 1.78 ماخ محدود شده است و رایانههای کنترل کنندهی سرعت، اجازهی دستیابی به سرعتهای بالاتر را به خلبان نمیدهند. همچنین طراحی هواپیمای اف-15، انقلابی در طراحی کاکپیت (اتاقك خلبان) هواپیماهای جنگنده به شمار میآمد. این هواپیما با در اختیار گذاشتن کاکپیتی وسیع، دید بسیار عالی را برای خلبان فراهم میآورد و نشان دهندهها در بهترین وضعیت ممکن برای راحتی خلبان قرار داده شدهاند. پس از تولید 410 فروند از گونهی A و گونهی آموزشی B این هواپیمای تاکتیکی قدرتمند، گونههای C و D نیز با تغییراتی چون پیشرانهای نیرومندتر و رادار جدید AN/APG-70 معرفی شدند. در این میان، گونهی C به محبوبترین مدل این هواپیما در بین دارندگان این جنگندهی خوش ساخت تبدیل گردید. علاوه بر تغییرات مذکور، گونهی C این هواپیما توانایی حمل دو مخزن سوخت اضافه در زیر دهانهی (هواکش) پیشرانها را نیز دارا بود که به نوبهي خود، تاثیر بسزایی در افزایش برد این هواپیما در یک پرواز بدون سوختگیری هوایی را داشتند. جالب اینجاست که این هواپیما با سوختگیری هوابههوا میتواند مدت 15 ساعت تمام به انجام مأموریت بپردازد. اهمیت این مسئله هنگامی روشن میشود که بتوانید فشاری را که در این مدت طولانی بر پیشرانها، پیکره و دستگاههای الکترونیکی هواپیما وارد میآید، تصور کنید. گفتنی است که اف-15، به داشتن محکمترین بدنهي جنگنده در دنیا مشهور است، چرا که بدنهی این هواپیما در مانورهاي شدید، میتواند فشار بالای 9G یا در واقع 9 برابر شتاب جاذبه زمین را تحمل کند. اگر این مسئله به خوبی برایتان قابل درک نیست، باید اضافه کنیم که در این مانورها، وزن هواپیما به دلیل مقابله با شتاب جاذبه به حدود 225 تن میرسد!

 

 

F-15 E-Strike Eagle (اف-15 ضربتي)

 

پس از موفقیتهای بزرگی که اف-15 بدست آورد، کم کم از گوشه و کنار صحبت طرحی که این جنگنده موفق را تبدیل به یک بمب افکن سبک نماید شنیده میشد. در آن زمان، تنها بمبافکن سبک نیروی هوایی یعنی هواپیمای اف-111 بازنشسته شده بود و میبایست هرچه سریعتر، جای خالی این بمب افکن پر میشد. در ابتدا، نیروی هوایی مخالف تبدیل اف-15 به یک بمبافکن بود، چرا که اعتقاد بر این بود که با تبدیل این جنگنده به بمب افکن، قابلیتهای رزمی آن در نبردهای هوابههوا به شدت کاهش مییابد. اما پس از پیاده ساختن این طرح، نتیجه کاملاً برعکس از آب درآمد. بله، اف-15 پتانسیل تبدیل به یک بمبافکن موفق در حالی که هنوز هم واقعاً یک "عقاب" بود را داشت.

 

 

این گونه از اف-15، در جنگ عراق در سال 1991، نقش عمدهای را در بمباران اهداف معین شده بازی کرد. گفته میشد در آن زمان تنها دو هواپیما با آسودگی کامل به انجام عملیات بر فراز عراق میپرداختند: یکی هواپیمایF-117 که یک هواپیمای مخفی از دید رادار بود و دیگری، همین F-15E "عقاب ضربتي" بود که به دلیل مانورپذیری و چالاکی بی حد و مرزش، به راحتی میتوانست پس از انجام عملیات، منطقه نبرد را ترک کند و بدون هیچ آسیبی به پایگاه بازگردد. فیلمهای واقعی که از نبرد این هواپیما در زمان جنگ عراق تهیه شده است، مو را بر اندام راست میکند. این در حالی است که خلبانان این هواپیما، اظهار کردهاند که عملیاتشان را با آسایش کامل انجام داده اند.

 

اف-15 با چه تسلیحاتی تجهیز شده است؟

 

هواپیمای اف-15 ایگل، همانند هواپیماهای قبلی نیروی هوایی، میتواند موشکهای سایدوایندر AIM-9 که یک موشک حرارتیاب است و همچنین موشک راداری اسپارو AIM-7 را حمل نماید، اما علاوه بر این موشکهای همیشه در صحنه، موشک بسیار خطرناک و کشنده آمرام AIM-120 که یک موشک "شلیک کن، فراموش کن" است، می تواند روی هواپیمای اف-15 نصب شود و به راحتی سلطهی آسمان پهناور را به "عقاب" واگذار نماید، چرا که حمل ترکیبی از این موشکها به وسیلهی عقاب تیز پروازی چون F-15 دیگر جایی برای دیگر هواپیماها در آسمان باقی نمی گذارد.

 

 

 

سابقهی نبردهای اف-15 (F-15 Eagle)

 

- اسراییل، 1979: سرنگونی پنج فروند میگ سوریه

 

- اسراییل، 1981: حمله به راکتور هستهای اوسیراک عراق

 

- اسراییل، 1982: حمله به لبنان توسط اسراییل

 

- عربستان سعودی، 1984: سرنگونی دو فروند فانتوم ایرانی به وسیلهی اف-15 های عربستان

 

- اسرائیل، 1985: عملیات حمله اسرائیل به تونس

 

- نیروی هوایی آمریکا، نیروی هوایی عربستان، 1991: شرکت در عملیات جنگ عراق

 

- نیروی هوایی آمریکا، 1991: عملیات Northern & Southern Watch در جنگ عراق

 

- نیروی هوایی آمریکا، 1995: عملیات در بوسنی و هرزگوین

 

- نیروی هوایی آمریکا، 1998: عملیات روباه صحرا در عراق

 

- نیروی هوایی آمریکا، 1999: عملیات در کوزوو به وسیله نیروهای متحد

 

- نیروی هوایی آمریکا، 2001: عملیات جنگ افغانستان

 

- نیروی هوایی آمریکا، 2003: عملیات آزادی عراق

 

 

 

گونههای اف-15 (F-15 Eagle)

 

اولین نمونهی هواپیمای اف-15 با نام F-15A به تعداد 355 فروند تولید گردید. مدل دو نفره یا مدل آموزشی این جنگنده با نام F-15B یا TF-15 به تعداد 57 فروند برای مقاصد آموزشی ساخته شد. گونهی جدید این جنگنده با سامانههای اویونیکی (الکترونیک پروازی) و پیشرانهای پیشرفتهتر، با نام F-15C و برد بیشتر، به تعداد 408 فروند توسط شرکت مک دانل داگلاس به تولید رسید. همچنین از همین مدل، گونهی آموزشی نیز با نام F-15D به تعداد61 فروند طراحی و ساخته شد. گونهی بعدی این هواپیما، مدل مشهور F-15E بود که همان طور که گفته شد، دارای قابلیتهای چشمگیر هوا به زمین و توانایی بسیار در هدف قرار دادن اهداف زمینی بود. از هواپیمای اف-15، گونههای صادراتی نیز تولید گردید که از جملهی آنها میتوان به اف-15 اسرائیلی، اف-15های عربستان صعودی و اف-15های ژاپن اشاره کرد که البته هواپیماهای F-15 ژاپن با کد J شناخته میشوند. همچنین، آخرين سفارش دهنده ي F015 کره جنوبی بوده است. اف-15 های تحویلی به کره جنوبی، با كدK شناخته ميشوند. در سالهای اخیر، برانامهاي براي توليد F-15 هاي نسل پنجم با نام Silent Eagle در جريان بوده كه در زير با اين هواپيما آشنا مي شويم.

 

 

F-15 Silent Eagle

 

آخرین گونه از خانوادهی F-15 جنگندهی نسل پنجمی سایلنت ایگل (عقاب خاموش) يا به اختصار F-15SE میباشد که در 17 مارس سال 2009 به نمایش عموم درآمد. گونهی F-15SE بر پایهی F-15E ساخته شده است. در نگاه اول تفاوت ظاهری سایلنت ایگل در انحنای 15 درجهای دم محسوس است که علاوه بر کاهش بازتابهای راداری پهلو از وزن پیکره میکاهد. همچنین به ادعای "براد جونز" مدیر برنامههای F-15 با اضافه شدن مواد جاذب رادار در لبهي حملهي بالها (که در نمونهي نمایش داده شده وجود نداشت) سطح مقطع راداری به حدی کاهش مییابد که این هواپیما قابل رقابت با نمونهي صادراتی جنگندهی نسل پنجم پیشرفتهی F-35 میشود.

 

دومین تغییر در مخازن سوخت کناری با افزایش حجم آنها برای حمل مهمات است. این امر سبب کاهش چشمگیری در بازتابهای راداری میشود. این محفظهها میتوانند با یکی از اين حالات پُر شوند: (1) دو موشک Aim-120 و دو موشک Aim-9 (2) چهار موشک Aim-120 (3) چهار عدد مهمات از خانوادهي JDAM تا 4000 پوند.

 

این دو محفظه را میتوان از پیکره جدا کرده و محفظههای دیگری بهجای آنها قرار داد. بدين طریق این جنگنده میتواند به انجام مأموریت بعدی در کمتر از 2 ساعت بپردازد. اما در حالت چندمنظوره شدن، F-15SE امکان استفاده از جایگاههای حمل مهمات خارجی را هم دارد که در این صورت حجم مهمات حمل شده را به 13200 کیلوگرم افزایش میدهد. تجهیزات الکترونیکی پیشرفتهی ساخت شرکت "بیریتیش ائرواِسپیس" همانند نمونهي ساخته شده در F-22 و F-35 است و به ادعای شركت بويینگ حتا در حالت روشن بودن رادار و سامانهی هشدار امواج راداری میتواند در رادار هواپیمای دشمن اخلال ایجاد کند. رادار مدل APG-63(V)3 توسط شركت ریثون برای F-15SE در نظر گرفته شده است، این در حالی است که بويینگ پیشتر از بهروز رسانی رادار تمامیF-15E های نیروی هوایی با مدل APG-63(V)4 در سال 2010 خبر داده بود.

 

قیمت تمامشدهی هر فروند سایلنت ایگل 100 میلیون دلار است که با وجود قیمت 90 میلیون دلاری F-35 تأمل برانگیز است. به هر حال، تاکنون سفارش ساخت 190 فروند از سوی کشورهای اسرائیل، عربستان سعودی، ژاپن، و سنگاپور داده شده است و تحویل آنها نیز 3 سال پس از امضای قرارداد میباشد.

 

 

 

ویژگیهای Silent Eagle :

 

 

 

 

طول: 19.43 متر

طول بال: 13.05 متر

ارتفاع: 5.63 متر

مساحت بال: 56.5 مترمربع

وزن خالی: 31.700 پوند

بیشینهی وزن برخاست: 81.000 پوند

پیشرانش: یک جفت پیشران Pratt & Whtney F100-229

سرعت بیشینه: 2.5 ماخ

شعاع درگیری: 1500 کیلومتر

برد: با مخازن داخلی و سه مخزن خارجی 3900 کیلومتر

سقف پرواز: 18.200 متر

نرخ اوجگیری: 254 متر بر ثانیه

 

 

گردآورنده: روابط عمومی مجله اینترنتی کام به کام

 

منبع:ارتشی دات کام

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...