رفتن به مطلب
کام به کام

»» شرایط لازم برای فعالیت ترمز کمکی


ارسال های توصیه شده

در قسمت قبلی روی سیستم دستیار ترمز و ویژگیهای آن بحث کردیم. در اینجا یک مرحله جلوتر می رویم و روند وارد عمل شدن این سیستم را شرح می دهیم. در قسمت بعدی نیز به سیستم های پیشرفتهتر و خودکار خواهیم پرداخت. شرایط ترمز اضطراری به وسیله شرایط Trigger که در پایین آورده شده است، تعریف میشود.

 

این شرایط باید ارضاء شوند:

 

 

  1. سیگنال گذرنده از چراغ ترمز که نشانگر این است که پدال ترمز توسط راننده فشرده شده است.
  2. سیگنالی که از سنسورهای سرعت دریافت میشود که بیانگر این هستند که چه میزان وسیله نقلیه دارای سرعت است.
  3. سیگنالی که از سنسور فشار ترمزی به دست میآید که نشانگر این است که با چه سرعتی و چه نیرویی راننده بر روی پدال ترمز فشار وارد کرده است.

سرعت و نیروی وارده به پدال میتواند در حقیقت گرادیان فشار وارده به پدال را که قرار است به سیلندر بزرگتر وارد شود، مشخص کند. این بدان معنا است که واحد کنترل با توجه به سنسورهای فشار در واحد کنترل هیدرولیک در یک بازه زمانی مشخص تصمیم میگیرد که فشار ترمزی را چقدر افزایش دهد.

 

 

http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/ABS-Control-Unit-500x450.jpg

شیب منحنی فشار در شکل زیر نشاندهنده عاملی برای میزان مداخله سیستم دستیار ترمزگیری است.

http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/021.jpg

رانندگان ماهر به اندازه کافی فشار بر روی پدال میآورند. سیستم ABS از قفل شدن چرخها جلوگیری به عمل میآورد.

http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/032.jpg

اگر فشار پدال ترمز به میزان مشخصی در مدت زمان کوتاه t1 میل کند، شرایط مداخله ارضا شده و سیستم دستیار ترمز وارد عمل میشود. اگر همان میزان فشار وارد شود اما در مدت زمان بیشتر t2 وارد شود، منحنی مشخص شده در نمودار صاف باقی میماند و مداخلهای انجام نمیشود. در نتیجه سیستم دستیار ترمز در شرایط زیر مداخلهای انجام نمیدهد:

 

  • زمانی که پدال ترمز به آرامی فشرده شده باشد یا اصلاً تماسی با پدال برقرار نشده باشد.
  • تغییرات فشار روی پدال کمتر از میزان مرزی باشد.
  • سرعت خودرو کم باشد.
  • راننده ترمزگیری را با میزان نیروی لازم انجام دهد.

[h=2]اجزای الکترونیکی سیستم:[/h]

  • سوییچ F چراغ ترمز

سوییچ چراغ ترمز بر روی پدال نصب میشود و عملکرد پدال ترمز را تشخیص میدهد.

http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/045.jpg

 

  • سنسور ارسالکننده میزان فشار

اگر سیستم ترمز دارای ESP باشد، فرستنده فشار ترمز بهطور مستقیم به واحد کنترلکننده هیدرولیکی وصل میشود و فشار لحظهای را در سیستم دستیار ترمز تشخیص میدهد.

 

 

http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/052.jpg

در قلب این فرستنده یک پیزوالکتریک وجود دارد. این قطعه به تحولات فشار که بهوسیله تغییرات در توزیع بار بر روی المانها ایجاد میشود، واکنش نشان میدهد و تغییرات ولتاژ قابل توجهی را تولید میکند. تغییرات در ولتاژ فرستنده تشخیص داده شده و بهوسیله واحد کنترل ارزیابی میشود.

 

  • سنسور سرعت

سنسورهای سرعت از جمله سنسورهای قیاسی هستند که از یک روتور در هر توپی چرخ استفاده میکنند. هرکدام از سنسورهای سرعت در هر توپی چرخ سرعت زاویهای لحظهای چرخ را مشخص میکند.

 

 

http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/061.jpg

 

  • سنسور فعال چرخ

یک نوع دیگر از سنسور سرعت دورانی وجود دارد که سنسور فعال (Active sensor) نام دارد و با افزایش فرکانس برای سرعت هر چرخ مورد استفاده قرار میگیرد. واژه فعال به ولتاژ تأمین شده از سوی سنسورها اشاره دارد که برای سنسورهای قیاسی ضروری نیست.

 

 

http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/07.jpg

 

سنسور شامل هسته آهنی نرم همراه یک آهنربای دائمی و یک زغال است. فضای مغناطیسی که ناشی از آهنربای دائمی است، حول هسته آهنی ایجاد شده و تحت تأثیر فرستندههای موجود بر سر چرخها میباشد. تغییر در میدان مغناطیسی ولتاژ قابل اندازهگیری را در زغال سنسور ایجاد میکند. هر چه فرستنده چرخ سریعتر از زغال عبور کند، فرکانس بالاتری از ولتاژ تغییر میکند.

 

 

http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/09.jpg

 

  • پمپ جریان برگشتی ABS

در هنگام عمل کردن ABS، جریان برگشتی پمپ مقداری از مایع ترمز را در مقابل فشار تولید شده بهوسیله فشار پدال و سرو (servo) پدال برمیگرداند.

 

 

http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/1012.jpg

 

 

pedal.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...