ANGELO ارسال شده در آبان 1، 2014 اشتراک گذاری ارسال شده در آبان 1، 2014 عصرخودرو: شرکتهای بزرگ خودروسازی برای گسترش بازار فروش خود، اقدام به تولید محصولاتشان در بازارهای هدف یا در یک قطب تولیدی، برای فروش در یک منطقه خاص میکنند. در این حالت یک کشور یا یک سایت تولیدی وظیفه تغذیه و پوشش یک منطقه بزرگ را بر عهده دارد. http://asrekhodro.com/images/page/46/Full/46616_Page_8.jpg به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در دنیای خودروهای سنگین و کار و تجاری نیز، این قضیه کاملا به چشم میخورد و حتی در کشور ما نیز تا چند سال قبل این اتفاق برای برند ولوو قرار بود اجرایی شود تا شرکت سایپا دیزل و زیرمجموعههای آن، وظیفه پوشش بازار خاورمیانه و شمال آفریقا را برعهده داشته باشند که البته عملی نشد. این شکل بازاریابی، صورت دیگری نیز دارد و آن تولید مشترک با یک برند همان منطقه است تا هزینههای جانبی کاهش یافته و از خاصیت بومی بودن آن برند محلی نیز استفاده شود که در این حالت خودرو تولیدی از نظر فنی و ظاهری شباهت بسیار بالایی به یک محصول شرکت مادر دارد. برای مثال، میتوان به همکاری مرسدس بنز با کاماز در تولید کامیونهای جدیدش بر پایه مرسدس بنز آکسور نسل سوم، برای در دست گرفتن بازار روسیه اشاره کرد. از این حالت همکاری میتوان مثالهای زیادی زد. حتی ممکن است شرکت مادر اقدام به تولید یک محصول فقط برای عرضه در بازاری خاص کند که قاره آمریکا، یکی از بهترین مکانها برای این نوع بازاریابی و فروش است. در آمریکای لاتین، شرکتهایی مثل MAN و فولکس واگن در کنار بنز، دست به تولید نمونههایی میزنند که فقط مختص این قسمت از بازار است. این رویه در آمریکای شمالی که دارای برندهای پرآوازه در دنیای خودروهای سنگین است، رواج ندارد و از میان انبوه شرکتهای اروپایی، فقط مرسدس بنز و DAF با شرکایشان رد پایی در این ناحیه دارند؛ هر چند که بحث کمپانی ولوو کاملا جداست. این شرکت سوئدی تنها تولیدکننده اروپایی است که حضور در آمریکای شمالی را محدود به شریک توانایش یعنی MACK نکرده و خود دارای محصولاتی متمایز و خاص برای این بازار است. ولوو در آمریکا شمالی کمپانی ولوو در سال 1928 میلادی تاسیس شد و هماکنون در مجموعه AB VOLVO، 3شرکت رنو تراکز، ماک و نیسان دیزل را در تملک خود دارد. این شرکت بعد از گروه دایملر، دومین تولیدکننده کامیون در دنیاست و با نزدیک به 19 هزار پرسنل، در 15 کشور در حال تولید کامیون است. با خرید کمپانی وایت توسط ولوو، امکان حضور این شرکت در منطقه آمریکای شمالی ممکن شد. با خرید این شرکت و دیگر اعضای آن، تولید مدلهای مختلف تحت نظارت ولوو شکل گرفت تا اینکه با همکاری با GM، گروه Volvo GM Heavy Truck شکل گرفت. با پایان این همکاری در سال 1990 و خرید شرکت رنو در آوریل 2000، کمپانی ماک که در تملک گروه رنو تراکز بود نیز عضوی از ولوو شد و به این ترتیب جایگاه ولوو در آمریکای شمالی تثبیت شد. شرکت ولوو در حال حاضر در این منطقه 4 محصول روی خط تولید دارد که عبارتند از: VHD که برای کارهای عمرانی و راهسازی کاربرد دارد، مدل VNL که یک کشنده با اتاقهای بزرگ برای حمل و نقل بار در مسیرهای بلند است، مدل VNM که برای حمل و نقل محمولهها در مسیرهای منطقهای و کوتاه است و محصول VNX که باید آن را یک کشنده برای حمل و نقلهای سنگین و بارهای بزرگ استفاده کرد. ضمن اینکه در کنار این مدلها، محصولات خاصی از ولوو نیز بر پایه مدلهای سری VN ساخته میشود که با سوختهای گاز طبیعی CNG و گاز مایع کار میکنند و از این نظر نیز ولوو یکی از کمپانیهای پیشرو در این منطقه محسوب میشود. سری VNL اگر سری FH را در بین محصولات اروپایی ولوو، سردمدار و فرمانده بدانیم، این نقش در آمریکای شمالی به مدل VNL میرسد؛ یک کشنده با طراحی اتاقهای کلاسیک آمریکایی که در 6 نوع اتاق و از سری VNL 300 تا VNL 780 ساخته میشود. تفاوت این اتاقها در طول و ارتفاع آنهاست که البته همگی از نوع Long Hood یا کاپوت کشیده هستند تا از این نظر در برابر رقبای بومی خود کم و کسری نداشته باشند. پیشرانههای این سری از موتورهای D11 و D13 و D16 ساخت ولوو تامین میشود و برای کسانی که دوست دارند کشنده خود، طعم آمریکاییتری داشته باشد، پیشرانه کومنز ISX15 نیز در دسترس است. جعبه دندهها نیز میتوانند از نوع I-shift ساخت ولوو و یا از ساختههای ایتون و مدلهای فولر باشد که بسته به انتخاب خریدار از نوع اتوماتیک یا دستی خواهند بود. سری VNM یکی از جالبترین نکات در خصوص کامیونهای عرضه شده در آمریکای شمالی، شباهت 2مدل از آنها به محصولاتی است که در گذشته در کشورمان عرضه شده و یکی از آنها مدلهای VNM است که شباهت بالایی به ولووهای NH یا همان موشکیهای ایران دارد. این کامیون دارای اتاقهای کوچکتری نسبت به VNL است و همگی از نوع Mid-length Hood یا کاپوت با طول متوسط است. این کشنده زیبا در 3 نوع اتاق عرضه میشود که نمونه اولی بدون تختخواب است و 2مدل بعدی دارای تختخواب هستند و تفاوت آنها در ارتفاع اتاقشان است که این تفاوت فقط به یک بادگیر کوچک در بالای اتاقشان است. در این سری امکان سفارش پیشرانههای D16 و همچنین کومنز وجود ندارد. جعبه دندهها نیز از نوع i-shift و ایتون هستند و برای سادهترین نوع آنها یعنی VNM200 میتوان از جعبه دندههای آلیسون نیز سفارش داد که 5 یا 6 دنده هستند. سری VNX ولوو برای حمل و نقل بارهای فوقسنگین نیز چارهای دارد. کشنده VNX فقط در یک مدل عرضه میشود و فقط با پیشرانه 600 اسب بخاری D16 ساخت ولوو به همراه جعبه دنده 12 سرعته I-Shift یا ایتون 13 و 18 سرعته عرضه میشود. این کشنده که قادر به حمل بار خالص تا 80 تن است، در صورت کشش بار به صورت تراکتور و پشتشاسی، این میزان تا 200 تن نیز افزایش مییابد. تایرها برای تحمل این میزان بار از نوع سایز 22.5 یا 24.5 هستند و فقط محور جلو را میتوان تایرهایی به اندازه 445 نیز انداخت. این کشنده سنگین و فوقسنگین را در 2 نوع آرایش حرکتی 6x4 و 8x4 ساخته میشود و فقط اتاق آن از نوع Daycab یا بدون اتاقخواب است. سری VHD این مدل کامیون نیز برای ما ایرانیان کمی آشنا خواهد بود هر چند که اصلا در کشورمان حاضر نشده است. اما اگر اتاق ولووهای موشکی و چارچوب اتاقهای ولووهای سری N یا همان کلهزردهای دهه 60 را با هم ترکیب کنیم، میتوان VHD را کمی تصور کرد. این کامیون که Mid-length Hood هست و در نوع اتاق روز بدون اتاق خواب و همچنین اتاقخوابدار ساخته میشود. پیشرانهها فقط از نوع D11 و D13 هستند و جعبه دندههای فولر را نمیتوان برای آن سفارش داد و در عوض میتوان آلیسونهای 4000 و 4500 را جایگزین آن کرد؛ هر چند مثل همیشه آی- شیفتهای ولوو پای ثابت این نوع کامیون نیز هست. این کامیون برای آن دسته از خریدارانی که میخواهند کامیونی شبیه به طراحی رقبای بومی داشته باشند، امکان سفارش از نوع اکسل جلو نیز هست و 2 مدل از 3مدل این اتاق، از نوع اکسل جلو هستند و مدل اکسل عقب، مدل پایه از سری VHD است. این کامیون را حتی میتوان تا 6 محور نیز سفارش داد. از این کامیون بیشتر برای کاربریهای کمپرسیهای سنگین استفاده میشود. پیشرانههای ولوو در آمریکای شمالی پیشرانههایی که روی محصولات ولوو در آمریکای شمالی نصب میشوند، از سری مدلهای D11، D13 و D16 هستند که حجمی نزدیک به اسمشان دارند و نکته جالب در خصوص این پیشرانهها، یکتکه بودن سرسیلندر آنهاست. نکته مهم در خصوص این پیشرانهها این است که بسته به نوع محصولی که روی آن نصب میشود و نحوه تنظیم کارخانه، قدرتهای مختلفی دارند و به همین دلیل است که قدرت و گشتاور آنها به شکل یک بازه معرفی میشود. پیشرانه D11 با 10.8 لیتر حجم، 6 سیلندر خطی است و از تکنولوژی SCR بهره میبرد. این پیشرانه توربو شارژ شده، کارتل روغنی به حجم 38 لیتر دارد و قدرت خروجی آن 355 تا 405 اسب بخار است و گشتاور آن نیز از 1750 تا 2100 نیوتن متر است. پیشرانه D13 نیز با 12.8 لیتر حجم از توربوشارژر با هندسه متغیر استفاده میکند و قدرت آن نیز از 375 اسب بخار تا 500 اسب بخار است. گشتاور این پیشرانه نیز از 2 هزار تا 2500 نیوتن متر است و ضریب تراکم آن 16 به یک است. قویترین موتور ولوو که از سری D16 است، حجمی برابر با 15.6 لیتر دارد. این پیشرانه نیز از توربوشارژر هندسه متغیر بهره میبرد و قدرتی بین 500 تا 600 اسب بخار و گشتاور 2250 تا 2800 نیوتن متر دارد. شناختهشدهترین پیشرانه نیز یعنی کومنز ISX15 است که عضو ثابت بسیاری از کمپانیهای سنگینساز این منطقه به شمار میآید. این پیشرانه خروجی بین 400 تا 600 اسب بخار دارد و بیشترین گشتاور آن نیز 2800 نیوتن متر است. جعبه دندههای ولوو در آمریکای شمالی کارشناسان دنیای خودروهای سنگین بر این باورند که جعبه دندههای I-shift پیشرفتهترین و باهوشترین جعبهدنده خودکار در دنیاست و البته در حال حاضر باید پاور شیفتهای نسل سوم مرسدس بنز را اصلیترین رقیب این گیربکسها دانست. محصولات ولوو در آمریکای شمالی با این جعبهدنده عرضه میشوند. آی- شیفتها در 2 نوع AT و ATO هستند که همگی از نوع 12 سرعته خودکارند که در نوع ATO دارای اوردرایو نیز هستند. جعبه دنده دیگر که روی این محصولات نصب میشود، از ساختههای ایتون و از مدل فولر است. این گیربکسها از نوع خودکار و از نوع 10، 13، 15 و یا 18 سرعته هستند. همچنین گیربکسهای آلیسون 4000 و 4500 با 5 و 6 دنده نیز روی محصولات با کاربری سبکتر نیز میتوان نصب کرد. جمعه 10 مرداد 1393 لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده
بایگانی شده
این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.