mahsa k ارسال شده در مهر 2، 2013 اشتراک گذاری ارسال شده در مهر 2، 2013 http://www.niksalehi.com/newspaper/khabar/fekrkardanoanjam.jpg «تصور از خود»** همان ادراك از خویشتن است؛ به عبارت دیگر، تصور فرد از مهارت*ها، خصوصیات و توانایی*هایی است كه دارد. ویژگی*های شخصیتی كه در این مقیاس بررسی می*شود مفهومی از خود را ارائه می*دهند. این مقیاس پنج جنبه از ویژگی*ها را بررسی و اندازه گیری می*كند كه عبارت است از: ۱) بعد توانایی*های ذهنی شامل سوالاتی درباره معلومات، هوش، حافظه، توانایی خواندن و هوشیاری. ۲) بعد كارآمدی (تحصیلی یا شغلی) شامل سوال*هایی درباره تلاش و سخت كوشی، موفقیت، تنبلی، به اتمام رساندن كار*ها و یادگیری مطالب. ۳) بعد جذابیت ظاهری شامل سوال*هایی درباره قیافه، محبوبیت، وضع ظاهر و مرتب بودن. ۴) بعد مهارت*های اجتماعی شامل سوال*هایی درباره شوخ طبعی، حسادت، شخصیت و ورزشكاربودن. ۵) بعد عیب*ها و حسن*ها شامل سوال*هایی درباره حرص و طمع، خودخواهی، بی*رحمی، مهربانی و خلق و خو. می*توانید در هر یك از صفات و ویژگی*هایی كه در ادامه ارائه می*شود، خود را با دیگران مقایسه كنید و آن عبارتی را علامت بزنید كه درباره شما بیشتر مصداق دارد. ۱) قیافه*ام... الف - تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بهتر است. ب- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بهتر است. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بد*تر است. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بد*تر است. ۲) معلوماتم... الف- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بیشتر است. ب- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بیشتر است. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- از همه كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ۳) حرص و طمع من... الف- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ب- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بیشتر است. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بیشتر است. ۴) شوخ طبعی من... الف- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بیشتر است. ب- بیش از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ۵) هوش من... الف- تقریبا بیش از همه كسانی است كه می*شناسم. ب- بیش از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ۶) محبوبیت من... الف- بیشتر از همه كسانی است كه می*شناسم. ب- بیشتر از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- كمتر از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ه- تقریبا كمتر از همه كسانی است كه می*شناسم. ۷) حافظه من... الف- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، قوی*تر است. ب- قوی*تر از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، ضعیف*تر است. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، ضعیف*تر است. ۸) جذابیت من... الف- تقریبا بیش از همه كسانی است كه می*شناسم. ب- بیش از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ج- به اندازه بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ۹) شخصیت من... الف- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بهتر است. ب- بهتر از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بد*تر است. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بد*تر است. ۱۰) تنبلی من... الف- تقریبا كمتر از همه كسانی است كه می*شناسم. ب- كمتر از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بیشتر است. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بیشتر است. ۱۱) خودخواهی من... الف- تقریبا كمتر از همه كسانی است كه می*شناسم. ب- كمتر از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بیشتر است. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بیشتر است. ۱۲) وضع ظاهری من... الف- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بهتر است. ب- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بهتر است. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بد*تر است. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بد*تر است. ۱۳) خلق و خوی من... الف- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بهتر است. ب- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بهتر است. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- بد*تر از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بد*تر است. ۱۴) استقلال من... الف- تقریبا بیش از همه كسانی است كه می*شناسم. ب- بیش از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ۱۵) مرتب بودن و پاكیزگی من... الف- تقریبا بیش از همه كسانی است كه می*شناسم. ب- بیش از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ۱۶) موفقیتم... الف- بیشتر از همه كسانی است كه می*شناسم. ب- بیشتر از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- كمتر از بیشتر كسانی كه می*شناسم. ه- تقریبا كمتر از همه كسانی كه می*شناسم. ۱۷) مهربانی*ام... الف- بیشتر از همه كسانی است كه می*شناسم. ب- بیشتر از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- كمتر از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ه- تقریبا كمتر از همه كسانی است كه می*شناسم. ۱۸) در یادگیری مطالب... الف- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بهترم. ب- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بهترم. ج- مثل بیشتر كسانی هستم كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، ضعیفترم. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، ضعیفترم. ۱۹) حسادتم... الف- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ب- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- بیش از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بیشتر است. ۲۰) تلاش و سختكوشی من... الف- تقریبا بیش از همه كسانی است كه می*شناسم. ب- بیش از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ج- به اندازه بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- كمتر از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ۲۱) توانایی خواندن و مهارت بیان من... الف- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بهتر است. ب- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بهتر است. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بد*تر است. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بد*تر است. ۲۲) در به اتمام رساندن كار*ها... الف- از همه كسانی كه می*شناسم، بهترم. ب- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بهترم. ج- مثل بیشتر كسانی هستم كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بدترم. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بدترم. ۲۳) تیزهوشی و هوشیاری من... الف- تقریبا بیش از همه كسانی است كه می*شناسم. ب- بیش از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ج- به اندازه بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، كمتر هستم. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ۲۴) از نظر ورزشكار بودن... الف- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بهترم. ب- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بهترم. ج- مثل بیشتر كسانی هستم كه می*شناسم. د- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، بدترم. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بدترم. ۲۵) بی*رحمی من... الف- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ب- از بیشتر كسانی كه می*شناسم، كمتر است. ج- مثل بیشتر كسانی است كه می*شناسم. د- بیش از بیشتر كسانی است كه می*شناسم. ه- تقریبا از همه كسانی كه می*شناسم، بیشتر است. روش نمره*گذاری آزمون ه*مان طور كه ملاحظه كردید در این پرسشنامه چندین گروه سوال وجود دارد كه هر كدام بیان*كننده صفتی در فرد است. هریك از این موارد شامل ۵ اظهارنظر درجه*بندی شده است كه فرد یكی از آن*ها را انتخاب می*كند. گزینه*های این آزمون از ۵ تا یك نمره گذاری می*شود. به عبارت دیگر برای هر گروه گزینه الف امتیاز ۵، گزینه (ب) امتیاز ۴، گزینه (ج) امتیاز ۳، گزینه (د) امتیاز ۲ و گزینه (هـ) امتیاز یك را به خود اختصاص دهید. پس از جمع امتیازات حداقل نمره*ای كه شخص در این مقیاس به دست می*آورد ۲۵ و حداكثر آن ۱۲۵ است. نمره آزمون شما عددی بین ۲۵ تا ۱۲۵ خواهد بود كه تحلیل آن براساس جدول زیر انجام خواهد شد: ۷۱ و كمتر از آن بسیار ضعیف ۷۲ تا ۸۱ ضعیف ۸۲ تا ۹۱ متوسط ۹۲ تا ۱۰۱ قوی ۱۰۲ و بیشتر از آن بسیار قوی تصور از خود و اهمیت آن «خود كارآمدی» فرد رابطه مستقیمی با عملكرد او دارد و می*توان آن را در افراد (بخصوص كودكان و نوجوانان) به شیوه*های گوناگونی تقویت كرد. كسانی كه خود را كارآمد می*پندارند، علاوه بر كسب موفقیت از نظر عملكرد نیز بیشتر از زندگی احساس رضایت می*كنند. «تصور از خود» تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد؛ نگرش دیگران بویژه والدین، تعامل*های اجتماعی، ارتباط فرد با محیط و زمینه*های محیطی از جمله عواملی است كه روی تصور از خود تاثیر می*گذارد. به علاوه ارتباط كودك با والدین، موفقیت و شكست در زندگی و انعكاس نگرش*های دیگران و خود شخص درباره آن*ها و شرایط اجتماعی – اقتصادی ازجمله عواملی است كه در شكل گیری و تحول تصور از خود اثر می*گذارد. وقتی یك شخص ارزش كمی برای خود قائل است كمتر می*تواند در برابر فشار عقیده دیگران مقاومت كند. در مقابل كسانی كه ارزش زیادی برای خود قائلند، تصور خدشه ناپذیری از ظرفیت*ها و فردیت خود دارند. همچنین ثابت شده است كه اشخاص خلاق و اشخاصی كه حرمت بالایی برای خود قائلند، می*توانند بیش از دیگران، یك نقش فعال در گروه اجتماعی بر عهده گیرند و به صورتی آزاد و مؤثر آنچه را می*خواهند بیان كنند. مطالعاتی كه به بررسی تصور از خود در افراد عادی پرداخته*اند حاكی از آن است كه تصور از خود، نقش اساسی در بهداشت و سلامت روانی افراد به عهده دارد، به گونه*ای كه با كاهش سطح تصور از خود علایم و نشانه*هایی چون اضطراب، افسردگی، احساس تنهایی، كمرویی، درون گرایی و... ظاهر خواهند شد و در صورت تداوم، اشكالات جدی به همراه خواهند داشت. همچنین افراد مضطرب، افسرده و كسانی كه خلق و خوی بسیار متغیری دارند، تصور از خودِ ضعیفی دارند. ناتوانی در ابراز وجود، می*تواند متاثر از تصور از خود نامطلوب فردی باشد. این گروه از افراد از ابراز احساسات، افكار و نظرات خود به دیگران ناتوانند، قادر به دفاع از حقوق خود نیستند و در حضور جمع، مضطرب و ناراحتند. چه باید كرد؟ آموزش «ابراز وجود» یكی از فنون رایج رفتار درمانی است كه می*تواند باعث تغییر در تصور از خود شود. یكی از شیوه*های آموزش ابراز وجود، ایفای نقش است. «مورنو» ایفای نقش را یكی از شیوه*های درمان گروهی می*داند. امروزه ایفای نقش كاربردهای متعددی از قبیل تخلیه هیجانی، تغییر نگرش، ایجاد بینش و بصیرت دارد. لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده
بایگانی شده
این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.