SHPRK ارسال شده در مهر 2، 2013 اشتراک گذاری ارسال شده در مهر 2، 2013 جيپ تو ايران مثل بقيه دنيا طرفداران زيادي داره ، الان جيپ هاي كا ام و صحرا بيشتر از بقيه مورد استفاده هستند و طرفدار دارن ،* جيپ هاي شش سيلندر و هشت سيلندر cj5 ( شهبازر ، رنه گيد ، گلدن گيد ) و cj7 ( رنه گيد ، گلدن گيد) د كه طرفدار هاي خاص خودشون رو دارند ، اما در اين ميان جيپ هاي چهار سيلندر آمريكايي هم تو بازار ايران به وفور وجود دارند و داشتند كه سال ها براي بسياري خدمت كردند و مي كنند! قبل از هر چيز مشخص كنم كه تو اين تاپيك كاري به كار ميول نداريم ، چون براي خودش تاپيك مستقل و بسيار خوبي هم داره ،*همينطور هم به كار ويليز كاپوت كوتاه كاري نداريم چون تاپيك خودش رو داره خب مي دونيم كه جيپ ويليز ( جيپ جنگي ) از موتور هاي L134 Go Devil استفاده مي كرد كه طراحي قديمي داشتند و سوپاپ هاي دود و بنزين در اين موتور هاي روي بلوك سيلندر بود به جاي اينكه روي سرسيلندر باشه ، اين موتورها با موتور بزرگتر و قوي تر و مدرن تر F4-134 Hurricane در جيپ CJ-3B ( تو ايران خيلي ها بهش مي گفتن : ويليز كاپوت بلند ) جايگزين شد . اين اقدام در سال 1950 انجام شد و موتور هاي F134 از اون به بعد تا سال 1971 روي همه محصولات چهارسيلندر جيپ نصب شدند يعني جيپ هاي چهار سيلندر CJ-5 و CJ-6 هم از همين موتور استفاده كردند ( تو ايران هم كه شهباز چهارسيلندر و توسن اين موتور روشون نصبه ) . حالا اين موتور F134 چي هست ؟ قبل از هر چيز اين موتور يكي از موتور هاي مشهور f- head هست كه براي نمونه بايد گفت رولزرويس هم در اون زمان ها ( ! ) از اين طراحي برخوردار بوده !* لغت f در اين موتورها يعني اينكه يك سري از سوپاپ ها مثل موتور هاي سري L روي بلوك سيلندر قرار داره و يك سري هم مثل موتور هاي ohv روي سرسيلندر جا گرفته ! دليل اينكه جيپ از اين شيوه طراحي استفاده كرد ،*اين بود كه اون ها موتور هاي L134 Go Devil موجود را به عنوان پايه اي براي طراحي خود قرار داد و تلاش كرد تا سوپاپ ورودي سيلندر را از نو طراحي كند . به اين ترتيب آنها موفق شدند محفظه احتراق جمع و جور تري ايجاد كنند ،*نسبت تراكم را بالاببرند و قدرت موتور هاي خود را افزايش دهند. هنگام معرفي موتور هاي F134 ،*اين موتورها با قدرت 75 اسب بخار ، قوي ترين موتورهاي چهار سيلندري بودند كه به شكل انبوه در آمريكا توليد مي شدند. قدرت موتور هاي F134كه در جيپ هاي 4 سيلندر آمريكايي موجود در ايران اعم از شهباز و توسن و cj-3b و احيانا cj5 مونتاژ آمريكا برابر است با : 75hp (55 kW) at 4000 rpm خب البته دارندگان اين خودرو ها در شرايط عادي هيچ وقت نمي توانند از توان 75 اسب بخار استفاده كنند زيرا خط قرمز ( red line) موتور خودروي آنها 3200 rmp تعريف شده است . همچنين گشتاور ( تورگ ) اين موتور 114ft·lbf (154 N·m) at 2000 rpm اندازه گيري شده است . ضريب كمپرس آن هم 7.5:1 است . حجم اين موتور ها نيز 2200 سي سي است . اينم فهرست محصولات جيپ كه از اين موتور تو آمريكا استفاده كردن : 1950 Willys-Overland Jeepster 1966-1971 Jeepster Commando 1953-1968 Willys CJ-3B 1955-1971 CJ-5 1956-1971 CJ-6 1950-1961 Willys Jeep Truck 1950-1961 Willys Jeep Wagon 1953 Willys 475A Lark 1952-1971 Willys M38A1 لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده
بایگانی شده
این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.